Kako bodo avtonomni avtomobili vplivali na nepremičninski trg
Kako bodo avtonomni avtomobili vplivali na nepremičninski trg – Objavljeno v časniku Finance dne 10.4.2018
GOSTUJOČI KOMENTAR
Jacqueline Stuart
Samovozeča vozila in souporaba vozil lahko precej spremenijo trg nepremičnin; potrebnih bo manj parkirišč, na cestah bo manj gneče, življenje na obrobjih bo bolj enostavno, osnova pa bo še vedno zanesljiv, hiter in poceni javni prevoz.
Težko si predstavljamo Ljubljano in druga večja slovenska mesta z infrastrukturo, prijazno do samovozečih vozil, vendar so rešitve bližje, kot si mislimo. Spremembe bodo zelo vplivale tudi na trg z nepremičninami, predvsem tistimi za logistične, trgovske in poslovne namene.
Nove storitve za izboljšanje mobilnosti
Novim rešitvam se bodo morali prilagoditi tudi nepremičninski sektor, arhitekti, urbanisti in drugi, ki imajo kakršnokoli vlogo pri načrtovanju razvoja urbanih območij in z njimi povezane infrastrukture. Globalno svetovalno podjetje Cushman & Wakefield je objavilo študijo o avtonomnih vozilih in vplivu na komercialne nepremičnine. Njihove projekcije kažejo, da bomo v letih 2030–2040 priča velikemu razvoju na tem področju, v prihodnjih petih do desetih letih bodo razvili veliko območij za avtonomno vožnjo. Veliko mest bo vpeljalo več različnih storitev za izboljšanje mobilnosti prebivalcev. Ti bodo lahko storitve uporabljali prek enotne mobilne aplikacije, prek katere jih bodo lahko načrtovali, najeli in na koncu plačali. Je pa res, da se bodo rešitve avtonomnih vozil hitreje razvijale za prevoz blaga.
Trgovine v mestnih središčih bodo spet bolj obiskane
Avtorji poročila poudarjajo, da bo razvoj avtonomnih vozil na področju e-trgovine bliskovit. Avtonomna vozila bodo izboljšala dostavo na dom, predvsem pa bodo lahko trgovci dostavo prilagodili potrebam svojih naročnikov oziroma kupcev. Zaradi cenejšega prevoza in več prostih parkirnih mest bodo trgovski centri v središčih mest bolj obiskani. Nakupovalna središča bodo obiskali kupci s precej bolj oddaljenih lokacij. Avtorji poročila kot glavna razloga navajajo bolj enostavno vožnjo in pripravljenost ljudi za daljša potovanja do teh središč. Razlagajo, da bodo med obiskovalci več starejših oseb, invalidi in druge skupine, ki sami danes niso sposobno voziti.
Lastniki trgovskih središč se bodo povezali s ponudniki avtonomnih prevoznih storitev, ki bodo ponujali brezplačne prevoze do nakupovalnih središč. Googlov center Intersection že razvija tehnološko rešitev, namenjeno kupcem, ki se bodo v nakupovalno središče enostavno pripeljali s samovozečim avtomobilom. Vozilo bo opozorilo recepcijo, ki bo obiskovalcu postregla priljubljeno pijačo, do postrežbe pa bodo potnikom predvajali izbrano glasbo in aktualno ponudbo.
Velike spremembe naj bi se v prihodnjih petih do desetih letih zgodile tudi na področju dostave. Podjetja, ki skrbijo za dostavo, na primer razmišljajo, da bi v avtonomna dostavna vozila vgradila posebne omarice, katerih vratca bi naročnik odprl s posebno kodo. Precej blaga oziroma naročenih pošiljk bo potovalo po zraku s programiranimi droni.
Nove stavbe namesto parkirišč
Zelo težko je natančno napovedati, koliko parkirnih mest bo v prihodnje potrebnih, zagotovo pa bodo tako imenovana souporaba vozil in avtonomna vozila prihranila precej prostora. V Londonu na primer vsako najeto vozilo nadomesti 17 zasebnih avtomobilov. Parkirne površine bodo tako v prihodnje precej manj zasedene kot danes, s čimer bi se zemljišča, na katerih danes stoji pločevina, lahko sprostila za druge namene. Prosta zemljišča so dragocena predvsem v središčih mest, zato lahko pričakujemo, da bodo na delih parkirišč zrasle nove stavbe.
Analitiki napovedujejo, da bodo avtonomna vozila v prihodnjih petih letih prevzela zadnji del poti. To pomeni, da bodo vozniki in drugi potniki vozila pustili na obrobju mesta in se v središče mesta pripeljali s samovozečimi vozili.
Obrobja bodo bolj priljubljena
Bivanje na obrobjih mest bo z dobro razvito infrastrukturo za samovozeča vozila precej bolj enostavno kot zdaj. Dnevna migracija bo precej bolj prijetna, do uporabnikov prijazna in cenejša, zato lahko pričakujemo, da razlike v cenah nepremičnin na obrobju in v središču mest ne bodo več tako velike. Mobilnost ne bo le poenostavila življenja na bolj oddaljenih lokacijah, ampak bo čas teh potovanj manj pomemben.
Pri poslovnih prostorih število parkirnih mest ne bo več glavno
Veliko podjetij, ki v slovenskih mestih najemajo poslovne prostore, se izogiba poslovnim stavbam v njihovih središčih. Glavni razlog je premalo parkirišč, pri čemer vodstveni kader s tem večinoma nima težav, so pa s tem precej bolj obremenjeni njihovi zaposleni. Nekatera podjetja pa se izogibajo poslovnim stavbam na obrobju mest, saj potem težko pridejo v središče in na druge lokacije v mestu. Vse te pomisleke bi lahko odpravil dobro delujoč, hiter in poceni javni prevoz, v katerega bi vključili tudi avtomobilski najem in sčasoma avtonomna vozila. Odločitve, ali naj podjetje posluje v središču ali na robu mesta, bi sprejeli glede na potrebe večine zaposlenih, s čimer bi povečali zadovoljstvo in posredno tudi storilnost.
Kako se pripraviti na spremembe
Tako kot za druge države bi moralo tudi za Slovenijo veljati, da nas k racionalnim rešitvam lahko pripelje le sodelovanje. Glavni pri razvoju in sprejemanju odločitev bodo zakonodajalci, urbanisti, razvijalci nepremičninskih projektov in seveda lastniki zemljišč ter drugih nepremičnin. V Sloveniji je zelo težko vpeljati nove tehnologije, zelo težko je dobiti vsa potrebna dovoljenja zanje, vendar bodo spremembe v obliki avtonomnih vozil in delitvene ekonomije preveč pomembne, da bi jih zanemarili oziroma preprečili njihovo uveljavitev. Nihče si ne želi še večje prometne gneče na cestah in mestnih ulicah, zato lahko le upamo, da bodo mestne oblasti spodbujale razvoj območij za avtonomno vožnjo in postavile čim več polnilnic za električne avtomobile. Mogoče je prvi korak, ki ga je naredil ljubljanski BTC, kjer bodo vzpostavili poligon za samovozeča vozila, dobra popotnica spremembam. Več o tem smo pisali v članku Kako Jože Mermal skladišča spreminja v testni center za samovozeče avte.
Menjava parkirnega mesta za taksi
Spremeniti bi morali tudi predpise, po katerih mora investitor v stanovanjske nepremičnine za vsako stanovanje zagotoviti določeno število parkirnih mest. Zanimiva je rešitev iz Manchestra. Tamkajšnji razvijalec nepremičninskih projektov Mora in ponudnik prevozov Uber sta za meščane pripravila posebno ponudbo. Lastnik, ki odda svoje parkirno mesto, dobi v zameno za 110 evrov storitev, ki jih ponuja omenjeni ponudnik prevozov. V Angliji je takšno rešitev, ko je enkrat dogovorjena, enostavno ponuditi, v Sloveniji pa še zdaleč ni tako – pa čeprav ima Manchester vzoren javni promet, Ljubljana pa je daleč od tega.